mapa-studánek_POUZITO-269x300RASPENAVA – Skupina „Přátel obnovy raspenavských studánek“ v sobotu dne 8. Března 2014 vyčistila a uvedla do provozu třetí studánku. Byla nazvána Houbařskou, dle výskytu velkého množství hřibů v okolí v době sezóny. Tato studánka se tak zařadila do řetězu studánek, které nabízejí nenáročným turistům trasu pro rodinný výlet.

Na křižovatce, vedoucí od Čerťáku (to je ten kopeček naproti Furnieru) směrem do Pekla ujdete asi 800 metrů a cedulka u cesty s označením „Stříbrná studánka“ vás zavede asi po 50 metrech ke stříšce z bukového dřeva, pod níž jsou dva prameny lahodné vody. Je zde příjemné posezení na dvou lavičkách.

Poté se vydáte údolím dále a asi po 600 metrech, tam kde se cesta láme a stáčí se doleva dolů, vydáte se do lesa vlevo po lesní stezce do kopce. Zhruba ve dvou třetinách kopce narazíte na „Houbařskou“ studánku. Nachází se v nádherné bučině, blízko příčné cesty. Je tam naprostý klid, přerušovaný jenom zpěvem ptáků.

Po chvilce odpočinku sejdete dolů a pokračujete až ke staré „pekelské“ studánce, nacházející se uprostřed zádumčivých olší. Zde se občerstvíte výbornou vodou před výstupem k poslední studánce. Vydáte se po příčné cestě kolem lesáckého krmelce a jste u bývalé „Čapkovy studánky“, nyní Sluneční. Sluneční proto, že kousek od ní je

Sluneční kříž. Pohledem na Jizerské severní úbočí a panoráma hor se rozloučíte se studánkou a sejdete dolů starou cestou k Mysliveckému zátiší. Zde s rodinou poobědváte, a vy, kteří jste zdaleka, máte kousek na vlakovou zastávku Luh.

Celá tato výletní trasa po raspenavských studánkách je dlouhá zhruba pět kilometrů. Je tedy vhodná i pro rodinu s malými dětmi.

Příjemné zážitky z přírody a ochutnávky čisté vody vám přejí

Láďa Ponc, Herbert Vancl, Petr Mussil a autor článku František Čermák.