001Frýdlantský výběžek nabízí cyklistům nenáročné terény v krásné přírodě s možností navštívit řadu pozoruhodných historických památek. Projeďte se i vy téměř liduprázdnou krajinou v blízkosti našich hranic s Polskem – cestou můžete navštívit zámek ve Frýdlantu, skanzen v Jindřichovicích pod Smrkem, restauraci v Obřím sudu nebo muzeum v podstávkovém domě v Raspenavě.

Z Frýdlantu až ke státní hranici

Trasa začíná ve Frýdlantu, jehož dominantou je hrad na čedičové skále postavený rodem Ronovců. Jako první hrad v Evropě byl zpřístupněn veřejnosti již roku 1800 a i dnes návštěvníkům nabízí sbírky nesmírné historické a umělecké hodnoty. Historické centrum města disponuje takovými atributy jako je novorenesanční radnice, kostel Nalezení sv. Kříže, barokní socha sv. Heleny, mariánský sloup a několik desítek památkově chráněných starých domů. Z Frýdlantu pokračujte po cyklotrase č. 3016, souběžně se žlutou značkou. Na Frýdlantské výšině se můžete občerstvit a hlavně se pokochat dalekými výhledy do krajiny. Pod osadou Údolí pokračujte po cyklotrase, z polní asfaltky se potom dejte vpravo na šotolinovou cestu. Zde se po chvíli napojíte na silnici, kde uvidíte také žlutou turistickou značku a u železniční stanice Višňová odbočte po ckylotrase vpravo.

Meandry SmědéVe Višňové je další možnost občerstvení a můžete se zde také podívat na památkově chráněné domy v hornolužickém stylu. Projedete se také okolo známého skalního útvaru Pohanské kameny s řadou více či méně pravidelných skalních mís, které byly považovány za výtvor dávných obyvatel kraje. V Michalovicích najdete koupaliště, které lze využít v parných letních dnech k příjemnému osvěžení.

Na rozcestí Filipovka trasa opouští žlutou turistickou značku a pokračuje po cyklotrase č. 3006 rovně po silnici. Projedete se kolem přírodní rezervace Meandry Smědé, která chrání široké údolí řeky Smědé. Její koryto zde vytváří meandry, slepá ramena, mokřadla a říční nivy. Rostou zde takké vzácné rostliny a svůj domov tu má řada chráněných živočichů. Na rozcestí Černousy se dekte vpravo po cyklotrase č. 3006 a zelené značce. Na začátku obce potom trasa odbočuje vpravo na šotolinovou cestu. Přes Habartice pojedete stále po cyklotrase 3006, až ke státní hranici s polským městem Zawidów, jehož zástavba má památkový charakter a jeho dominantou je nádherný gotický kostel ze 14. století.

Přírodním parkem Peklo k Obřímu sudu

Obří sudTrasa vás dále zavede okolo Kočičího potoka těsně kolem hranice. Pojedete po polní cestě a nad obcí Háj odbočíte vlevo na šotolinovou cestu, přejedete rozcestí Horní Pertoltice a na křižovatce polních cest vlevo po cyklotrase č. 3006 a zelené značce, která vás dovede až do Horní Řasnice, kde odbočíte vlevo ma vedlejší silnici.

V Jindřichovicích pod Smrkem můžete navštívit větrný mlýn a muzeum života na venkově. Dále projedete Nové Město pod Smrkem a zamíříte rovně po vedlejší silnici přes Přírodní park Peklo. Jeho posláním je chránit ráz krajiny s výraznými přírodními a estetickými hodnotami, zejména lesní porosty, vodní toky, rybníky a mokřady.

Cestou do Raspenavy si můžete dopřát oddych v unikátní restauraci Obří sud, od které se nabízí krásný výhled do okolí a v samotné Raspenavě stojí za vidění Muzeum v podstávkovém domě. V obci se trasa napojuje zpět na cyklotrasu č. 3016, která vás dovede zpět do Frýdlantu.