fbpx

Jedinečnou památku z dob renesance, pocházející ze Španělska, hodlá ve své nové expozici představit Severočeské muzeum v Liberci, které se otevře po rekonstrukci příští rok na podzim. Je jí skříňka na pašijové náčiní ze sakristie dnes již neznámého španělského kostela. Nyní prochází restaurováním.

Malovanou a zlacenou renesanční skříňku z 16. století zakoupilo Severočeské muzeum u starožitníka Julia Böhlera v Mnichově roku 1894. Badatelským úsilím se zjistilo, že se ve skutečnosti jedná o skříňku na pašijové náčiní; to se užívalo při pašijových hrách během velikonočních svátků, kdy symbolizovalo nástroje utrpení Ježíše Krista při jeho mučení a ukřižování.

„U řady historických předmětů často laik neví, k čemu v minulosti sloužily. Vnímá jen jejich krásu, probouzejí v něm zvědavost a někdy pátrá po jejich původu. Právě naše muzea a jejich odborní pracovníci uchovávají ve sbírkách tisíce takových předmětů, často poškozených. Jako odborníci samozřejmě mají hluboké znalosti o historii těchto předmětů a podle jejich stavu je postupně zadávají k restaurování. A po restaurování vystoupí často z původního předmětu skutečný skvost, který mohou obdivovat návštěvníci,“ uvedla Květa Vinklátová, radní pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

Skříňka bývala umístěna na podstavci u zdi kaple nebo sakristie tak, aby vynikla ikonografie její reliéfní výzdoby na jednotlivých stěnách. Ta upomínala na různá biblická témata života a smrti a také na scény ze závěru Kristova života. Symboly Ježíšova utrpení zde znázorňují malovaná vyřezávaná dvířka na čelní stěně skříňky, na kterých se vznášejí postavy andělů držící žebřík, kleště a kladivo, nástroje Kristova umučení.

Andělé v horní části přidržují Veroničinu roušku zvanou Veraikon, kterou podle legendy podala svatá Veronika Kristovi nesoucímu kříž na Golgotu, aby si mohl otřít tvář. Nad rouškou stojí postavy Adama a Evy s jablkem vedle rajského Stromu poznání dobra a zla, po kterém se plazí had symbolizující Satana, Kristova duchovního protivníka. Tato scéna upomíná na prvotní hřích a vyhnání z ráje, které podle Bible mohlo být odčiněno pouze Kristovou obětí na kříži. Scéna s lebkou na podstavci mezi hlavami andělů a ďáblů na bočních stěnách skříňky poté upomíná na pomíjivost lidského života.

Exponát se nedochoval do dnešních dnů v nejlepším stavu. Zdegradovaly polychromní malby a plátkové zlato se odloupalo
z křídového podkladu, stejně tak se na povrchu skříňky objevily praskliny a různá drobná poškození. Vedením restaurátorských prací byly pověřeny Ateliéry Bárta z Hořic v Podkrkonoší. Úkolem restaurátora je vyplnit praskliny a zaretušovat poškození povrchu. Poté zakonzervovat kovové úchytky dvířek, opravit poškozené malby a doplnit chybějící kousky plátkového zlata.

„Skříňku, jež vyniká propracovanou reliéfní dřevořezbou a hlubokou křesťanskou symbolikou, představíme v připravované nové expozici uměleckých řemesel ve druhém podlaží muzea,“doplnil Jan Virt, kurátor Severočeského muzea v Liberci.

Zdroj: TZ Liberecký kraj

[pt_view id=”b74251faj2″]
[pt_view id=”673d3cctsq”]
[pt_view id=”b6ea8f194d”]
[pt_view id=”b90a221j8l”]
[pt_view id=”f3784a8dor”]
[pt_view id=”76600d0f1w”]

Pin It on Pinterest

Share This
X
X

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close