event-naStaňte se poutníky a putujte po tajemných místech Jizerských hor. Ten kdo navštíví všech osm míst, dostane penízek víly Izeríny.

Pravidla hry:

• putování se může zúčastnit každý, kdo má hrací kartu
  • karty jsou k dostání ve všech informačních centrech v Jizerských horách, případně ke stažení jako PDF soubor
  • na plánku je popsána cesta za 8 tajemnými místy, najdete tam také místo, kde obkreslíte známku, kterou na každém místě najdete
  • po nasbírání všech 8 otisků známek obdržíte skleněný Izerínin penízek po předání hrací karty v následujících informačních centrech:
    • Jablonecké kulturní a informační centrum, o. p. s., Mírové nám. 19 (od 1. 12. 2012 Kostelní 1), Jablonec nad Nisou
    • Městská knihovna a infocentrum, náměstí T. G. Masaryka 638, Smržovka
    • Informační centrum, náměstí T. G. Masaryka 37, Frýdlant
    • Městské informační centrum, náměstí Dr. E. Beneše 1, Liberec

Na bájné Trniště a k zázračné studánce

Bedřichov, konečná MHD – Bedřichovské sedlo (též sedlo Maliníku) – Malinový vrch, Weberova chata – Hašlerova chata (dříve Murano) – poutní místo s křížovou cestou – skála Trniště – Janov nad Nisou. Celkem 5,5 km.
Nenáročná vycházka pro celé rodiny.

Na bájné Trniště a k zázračné studánceZ konečné stanice MHD Liberec a Jablonec n. N. se vydáme po silnici směrem k Liberci. V sedle odbočíme doleva po zelených značkách, které nás doprovodí až do Janova nad Nisou. Překročíme Malinový vrch, projdeme nad lyžařskými sjezdovkami a postupně klesneme k Hašlerově chatě. Před ní odbočíme k malebné poutní studánce, od níž se zas vrátíme k hotelu. Krátká odbočka sleduje zastavení staré poutní cesty. Projdeme kolem hotelu a brzy přijdeme k další malé odbočce – k bájemi opředenému Trništi. Skála je přístupná po schodech, rozhled však v současné době zakrývají okolní stromy.

Tajemný Skalní hrad v lesích Hemmrichu

Oldřichov v Hájích, železniční stanice – naučná stezka Oldřichovské háje a skály – Nová cesta – Hřebenový buk (3 km) – Skalní hrad – skála Gorila – Oldřichovské sedlo, parkoviště, hostinec (5,5 km) – Oldřichov v Hájích, železniční stanice. Celkem 8 km.
Příjemný výlet stinnými lesy zpestřený zastaveními naučné stezky.

Tajemný Skalní hrad v lesích HemmrichuLesům v okolí Oldřichova v Hájích se odedávna říká Hemmrichu a navržený výlet jimi prochází. Můžeme ho podniknout v protisměru naučné stezky (zelené tvarové značení), na kterou dojdeme od železniční zastávky po modrých značkách (vlevo). Cestou k Hřebenovému buku nás čeká delší stoupání, od Skalního hradu nás stezka přivede k řadě horolezeckých skal. Nejnápadnější z nich je Gorila. Poté sestoupíme do Oldřichovského sedla, odkud můžeme pokračovat příjemnou lesní cestou vpravo od silnice (současně cyklotrasa) k železniční stanici. Výlet lze podniknout i z parkoviště v Oldřichovskému sedle; v tom případě doporučujeme opačný směr a železniční zastávku mineme.

Hajní kostel – vyhlídka se skrytým pokladem

Bílý Potok, železniční stanice – rozcestí značených cest (0,5 km) – rozc. U Liščí chaty (2 km) – vodopád Černého potoka (3,5 km) – zpět na hlavní cestu – odbočka k Hajnímu kostelu – Hajní kostel (4,5 km) – stejnou cestou zpět do Bílého Potoka. Celkem 9 km, bez odbočky k vodopádu 8 km.
Námaha během většího stoupání bude odměněna řadou působivých výhledů.

Hajní kostel – vyhlídka se skrytým poklademOd železniční stanice půjdeme krátce po červených značkách. U rozcestníku značených cest narazíme na zelené značky, které nás budou provázet po celý výlet. Projdeme kolem chatového tábora a zvolna stoupáme k lesu. Po vstupu do lesa se výstup postupně stane namáhavějším. Značení se vyhýbá tzv. Liščí chatě (soukromý objekt) a vede nás romantickým údolím Černého potoka až k odbočce k vodopádu. Jeho návštěvu bychom neměli vynechat, patří k nejhezčím v Jizerských horách. Po jeho prohlídce se vrátíme zpátky na odbočku a vystoupáme po široké cestě do první velké zákruty. Hned nad ní odbočuje doleva stezka k vyhlídce bájného Hajního kostela.
Nejsnazší návrat do Bílého Potoka je po stejné cestě. Nároční a zdatní milovníci přírody mohou pokračovat např. ke skalám vyhlídkového Frýdlantského cimbuří či pokračovat dále do hor.

K tajuplnému rašeliništi Na Čihadle

Chata Smědava, parkoviště, autobusová zastávka – Štolpišská silnice – Na Kneipě, kiosek (3 km) – rašeliniště Na Čihadle, vyhlídková věž – zpět ke kiosku Na Kneipě (4,5 km) – odbočka k vrcholu Jizery (6 km) – Jizera a zpět na Štolpišskou silnici (9 km) – Smědava. Celkem 10,5 km, bez výstupu na Jizeru 7,5 km.
Výlet s možností výstupu na druhý nejvyšší vrchol české části Jizerských hor.

K tajuplnému rašeliništi Na ČihadleOd chaty Smědava stoupá červeně značená Štolpišská silnice nejprve strměji, pak již pozvolna až ke kiosku Na Kneipě. Odtud dojdeme zanedlouho po asfaltové silničce k rašeliništi Na Čihadle. Vpravo při cestě můžeme zahlédnout Gackův pomníček, který připomíná neobjasněnou vraždu z roku 1927. Na okraji rašeliniště stojí nová vyhlídková věž, z níž přehlédneme velkou část vrchoviště s několika jezírky. Cestou zpátky doporučujeme odbočit po žlutých značkách na vrchol Jizery, který patří k nejlepším vyhlídkovým místům celého pohoří. Z Jizery se musíme vrátit na Štolpišskou silnici, po které dojdeme zpět do výchozího místa.

K Protržené přehradě na Bílé Desné

Josefův Důl, železniční stanice – Lesní brána (1 km) – Mariánskohorské boudy – Protržená přehrada (4 km) – základy Krömerovy boudy – Desná I – pamětní kámen přehradní katastrofy (9 km) – Desná, vlak, bus. Celkem 10,5 km.
Zpočátku větší stoupání, od Mariánskohorských bud převážně klesání. Od přehrady se lze též pohodlně vrátit stejnou cestou do Josefova Dolu.

K Protržené přehradě na Bílé DesnéZ Josefova Dolu projdeme obcí k rozcestí Lesní brána, odkud cesta vytrvale stoupá až k samotě Mariánskohorské boudy. U Protržené přehrady narazíme na krátkou kulturně-naučnou stezku, která nás seznámí s příčinami neštěstí v roce 1916. Blízko ústí propojovací štoly se u silničky nachází tabulka připomínající bývalou Krömerovu boudu, která zde stála v letech 1926–1945. Sestoupit odtud můžeme po lesní asfaltové silničce do Desné, kde u mostu přes Bílou Desnou stojí pamětní kámen připomínající následky dávné katastrofy.

Na pověstmi opředený Dračí vrch

Krásná Studánka, železniční stanice – Radčice – Kateřinky, horní rozcestí (3,5 km) – rozcestí Pod Dračím vrchem – Dračí vrch (4,5 km) – Fojtka, tisy (6 km) – naučná stezka Fojtecké tisy pod Dračí skálou (7 km) – přehrada Fojtka (10 km) – Mníšek, železniční stanice. Celkem 10,5 km.
Nepříliš náročný výlet na vyhlídkový vrchol, který si lze zpestřit návštěvou ojedinělého chráněného porostu tisů a prohlídkou vodního díla Fojtka. Z Dračího vrchu strmější sestup.

Na pověstmi opředený Dračí vrchU železniční stanice v Krásné Studánce vyhledáme zelené značky, které nás provedou obcí Radčice. Zvolna stoupáme k rozcestím nad Kateřinkami a pod Dračím vrchem. Dračí vrch s mohutným skaliskem, na jehož vrchol vedou schody se zábradlím, nabízí velmi působivý rozhled.
Nad obcí Fotka se můžeme rozhodnout ke krátkému odbočení k přírodní památce Fojtecké tisy pod Dračím vrchem. Po návratu dojdeme na silnici v údolí. Po ní přijdeme zanedlouho k malé fojtecké přehradě. Doporučujeme pokračovat po nové vycházkové stezce na jejím západním břehu (vlevo), přejít po hrázi zpět na silnici a po žlutých značkách dojít na nádraží v Mníšku u Liberce.

Naučnou stezkou Tři iseriny na Bukovec a k rašeliništím Jizerky

Jizerka, parkoviště – zastavení č. 1 NS Tři iseriny – Bukovec, lom – Bukovec vrchol – Jizerka centrum, pomník a chata Pyramida – národní přírodní rezervace Rašeliniště Jizerky, zastavení č. 13 – po silničce návrat na parkoviště. Celkem 5 km.
Nenáročná vycházka krajem víly Izeríny.

Naučnou stezkou Tři iseriny na Bukovec a k rašeliništím JizerkyNaučná stezka je značená tvarovými značkami se zeleným pruhem. Začíná na záchytném parkovišti na jižním okraji osady Jizerka. Od čedičového lomu (zastavení č. 3) stoupá jedna její větev strměji na vyhlídkový vrchol Bukovce, druhá větev vrchol bez většího převýšení obchází. Navržená vycházka dále prochází centrem Jizerky a pokračuje až k poslednímu, třináctému zastavení NS. Odtud se vrátíme do výchozího místa.
Připraveno je i prodloužení naučné stezky přes státní hranici (most na Jizeře) a pokračování do polských osad Orle a Velká Jizera. Odtud též název stezky: Tři iseriny – polodrahokamy symbolizují tři zmíněné osady. Byl převzat z titulu stejnojmenné publikace.

Kovová známka je opravdu umístěna v lomu, v úrovni očí a na bezpečném místě pro děti. Po příchodu do lomu z parkoviště Pod Bukovcem hledejte po levé straně kamenné stěny, asi uprostřed, v úrovni laviček.Nevzdávejte to, místo je Tajemné a musíme si ho zasloužit. Když si nebudete vědět rady, požádejte vílu o pomoc při hledání, vždyť na Bukovci bydlí.

K prameni řeky Nisy

Jablonecké Paseky (MHD) – Kynast (1,5 km) – Nisanka (3 km) – rozcestí U Třech lip – pramen Nisy (4 km) – Smržovka, Lidické náměstí – Smržovka, nádraží ČD (6,5 km).

K prameni řeky NisyVycházku začneme v Jabloneckých Pasekách buď na Paseckém náměstí, nebo u železniční stanice. Doprovázet nás bude zelené značení. U zastávky přejdeme železniční trať a okolo domova důchodců (dříve vodoléčebné lázně z roku 1893) stoupáme na Kynast. U bývalé restaurace vyjdeme z lesa, odkud pokračujeme pohodlnou hřebenovou cestou okolo Feixova kříže (obnoven 2011) k rozhledně Nisanka. V roce 2006 zde byl postaven telekomunikační stožár, který slouží i jako vyhlídková věž. Otvírací doba na www.rozhledna-nisanka.cz.
Zelené značky pak klesnou k silnici, na rozcestí U Třech lip (boží muka). Po silnici odbočíme krátce doprava k prameni Nisy. Prameniště bylo zvelebeno již v roce 1930, později však bylo místo zanedbáno. V roce 2010 proběhly rozsáhlé úpravy.
Od pramene můžeme pokračovat po místním značení Smržovského vyhlídkového okruhu. Přivede nás nejprve k Parkhotelu, odkud pokračuje městským parkem až na Lidické náměstí ve Smržovce. Na náměstí T. G. Masaryka je to odtud kousek a jen o něco dále najdeme nádraží ČD.